Klassiska motorevent – Isle of Man

Filed in Retro by on december 25, 2017

När man tänker på klassiska motorevent i världen är det lätt att tänka på sporter som Formula 1 eller någon andra av dom populära bilsporterna men det finns mer fordon som har motorer och då tänker jag inte på flygplan där det på senare år även blivit populärt att tävla, men om vi nu skriver om klassiska motorevent kan jag inte låta bli att nämna ett av dom mest legendariska och dödligaste motorcykelracen som finns.

Isle of Man

Isle of Man Tourist Trophy eller TT som det också kallats är det mest kända och krävande av de europeiska motorcykeltävlingarna och första racet 1907 på Isle of Man utanför nordvästkusten i England lockade många förare från England och hela Europa. Loppet var ursprungligen avsett för motorcyklar likadana som såldes till allmänheten och blev därför snart känd som turisttrofén och senare ändrades rutten till den 60km långa Snaefell Mountain course som den heter och som går från havsnivån till bergen och tillbaka med över 200 kurvor längs vägen.

Isle of Man

Loppet har körts i flera olika kategorier bestämda av cykelstorlek, motorstyrka och till exempel hur erfaren föraren är med även sidovagnar har deltagit. Engelska förares skicklighet på banan bidrog till att skapa nationens tidiga försprång inom motorcykelracing och tillverkning men från slutet av 1930 talet vann även italienska maskiner och på 60 talet kom dom japanska cyklarna och tog över. Fram till 1976 var TT ett av loppen i världsmästerskapserien men efter att italienska toppföraren Gilberto Parlotti dödats 1972 påbörjades en bojkott av loppet med flera av toppförarna i spetsen som resulterade i denna ändring och just dom många olyckorna med fatala följder där omkring 250 personer har dött under årens lopp är anledningen till att just detta lopp kallas det mest farligaste motorcykelloppet i världen.

Även om loppet haft mycket olyckor genom åren och förarna kör med livet som insats så lockar loppet ett stort intresse bland förare över hela världen och jag antar att utmaningen att köra i topphastigheter omkring 300km i timmen på vanliga landsvägar ger en kick som många inte kan motstå och för den lilla ön är denna tävling den stora händelsen på året när förare och turister gör ön levande och ger invånare en stor del av årets försörjning. Om vi tittar på dom förare som varit framgångsrika på ön så hittar vi Joey Dunlop som den mest framgångsrika med sina 26 vinster på ön, Joey som dog 2000 i ett annat lopp i Estland blev 2016 framröstad som den näst bästa motorcykelikonen genom tiderna efter Valentino Rossi och John McGuinness har med sina 23 segrar en klar andraplats. Ingen svensk har lyckats vinna denna klassiker men Börje Jansson har två andraplatser och Peter Linden en tredje plats och tyvärr har vi även haft svenska dödsfall under årens lopp och även om säkerhetstänkandet har förbättrats dom senaste åren så kommer Isle of Man få fortsätta leva med titeln som ett av dom farligaste motorcykel loppen som finns på hela vår runda planet.

Comments are closed.