Klassiska motorevent- Monte Carlo rallyt

Filed in Retro by on december 15, 2017

Vår serie om klassiska motorevent fortsätter och för att göra det lite rättvist och inte bara skriva om F1, Indy eller klassiska bilar så tänkte jag i denna del skriva om ett av dom äldsta rally loppet som existerar än idag.

Monte Carlo rally

Monte Carlo rally är inte det äldsta motorsporteventet i välden och inte ens det äldsta rally eventet, den äran tillhör Paris till Rouen rallys som kördes 1894, men det är ett av dom äldsta eventen som körs än idag och är en av dom mest ikoniska tävlingarna inom motorsport.

Monte Carlo rally

Det första rallyt kördes 1911 och tillkom inte på grund av någons kärlek till sporten utan var ett försök av prins Albert som ville utnyttja den snabbt växande bilhandeln same stjäla turister från furstendömets närliggande kustorter i Nice och St Tropez, den första tävlingen kördes av 23 förare sju av dom lyckades inte nå målet i Monte Carlo, förarna kunde välja att starta från Berlin, Boulogne, Bryssel, Geneve, Paris och Wien bland annat och så länge de passerade några förutbestämda kontroller kunde dom själva välja vilken väg dom skulle åka och vinnaren korades utifrån flera faktorer som totaldistans dom åkte, bilens tillstånd vid målet och antalet personer som åkte i bilen. I slutändan valde dom inkonsekventa arrangörerna att förklara fransmannen Henri Rougier som vinnare för att ha haft den högsta genomsnittliga hastigheten och ignorerade dom andra faktorerna, Rougier hade en genomsnittlig hastighet på 36km över dom drygt 1000 km som han körde från Paris.

Monte Carlo rally

I mitten på 1900 talet Monte Carlo måste ha känts som miljoner mil bort från Sverige och med sitt berömda Casino, F1 Grand Prix och bröllopet mellan Grace Kelly och Prins Rainer som var otroligt glamoröst är det kanske några av anledningarna som gett rallyt legendariska status. Förutom att åka genom det spektakulära Alpes-Maritimes landskapet som lockar enorma folkmassor och historiskt markerar starten på den nya motorsport säsongen blev loppet även känt för att vara så desperat utmanande för förarna med mycket frustration och ofta skrämmande med 17 grader i solen i staden och -5 högt uppe i bergen varierar underlaget mycket samt med berg på ena sidan och med ett fritt fall på andra av bilen skulle det vara mycket lättare om underlaget var likadant hela tiden men det är kanske det som är tjusningen med detta rally , att hela tiden växla underlag och köra med olämpliga däck 70 procent av rallyt.

Den enda faktor som hjälper förarna är erfarenhet, den som kört några gånger vet att vid broar är det isigt och på nästan varje etapp finns det en kurva där isen samlas först och om det är isfritt där resten av etappen kommer vara det också. Framför allt är Monte Carlo så legendariskt på grund av hur svårt det är att slutföra, än mindre vinna men Sverige har haft några vinnare genom åren med kanske Björn Waldegård, Erik (på taket) Carlsson och Ove Andersson som dom mest kända men det var på 60 och 70 talet så dags för någon ny komet att träda fram och på nytt vinna.

Comments are closed.