Klassiska motorevent – Monza och Italien GP

Filed in Retro by on oktober 26, 2017

Dags för ännu en del i vår serie om klassiska motorevent där vi har tar en titt på några av dom mest klassiska och historiska motorsporteventen som finns i världen och i denna del tar vi en närmare titt på en av dom äldsta banorna i världen som byggts för motorracing så häng med på en resa till Italien och Monzas historia som en metropol inom racingvärlden.

Monza

Monza är en sann katedral för snabbhet, oöverträffad runt om i världen för sin känsla av historia och passion, delvis utbredd av dess långa historia och även av de italienska fanatiska fansen samt med de stadigt förfallna resterna av den höghastighetsbankade banan som ger en bakgrund genom parkträdsträden är atmosfären här som ingen annanstans, en blandning av hastighet, melodrama och mer än en antydan av melankoli.

Monza

Dess historia började strax efter första världskriget när den italienska motorindustrin undergick sin första stora uppgång och myndigheterna började att leta mark för att skapa en bana för att kunna testa sina bilar och för att kunna visa upp för resten av världen deras överlägsenhet genom sportsliga framgångar och från början föreslogs Gallarte och La Cagnola nära Milano men dom avslogs och någon föreslog den kungliga bilparken i Monza som ansågs lämplig och förberedelserna började på allvar snart efter. Ett företag bildades och avtal gjordes och ritningar för den nya högfartsbanan gjordes och ingenjören Piero Puricelli som senare även utvecklat många andra banor i Lombardiet fick ansvar för design och konstruktion faserna och allt till dom förväntade kostnaderna på 16 miljoner lire, 26 februari 1922 hölls en ceremoni för att inviga själva byggandet som skulle starta inom några dagar men trädentusiaster protesterade eftersom som dom var rädda att antalet träd som skulle fällas skulle förstöra naturen och det dröjde flera månader innan förhandlingarna om dessa träd var klara och byggandet påbörjades med en del justeringar på planen för att så många av dom befintliga parkvägarna och träden skulle få stå kvar. Mycket tid hade förlorats och med tanke på att det hade utlovats att banan skulle vara redo att vara värd för årets italienska Grand Prix fanns det ingen tid att förlora och upp till 3500 arbetare togs in för att slutföra arbetet i en frenetisk takt  med 300 vagnar, 200 lastbilar och till och med en 3 mil lång temporär järnväg som lagts ut bland träden och anmärkningsvärt på bara 110 dagar var hela komplexet färdigt med alla vägar, tribuner och andra faciliteter för åskådare och Grand Prix kunde köras precis som det utlovats på förhand.

Monza som kanske är främst känd för Formula 1

Monza som kanske är främst känd för Formula 1 som körts här sen starten 1950 och består idag av långa raksträckor och trånga chikaner efter ett par ombyggnader av banan under årens lopp vilket gör tävlingarna på banan väldigt krävande för utrustningen på bilen, kanske främst på växellådan och självklart är det för förarna  också oerhört krävande med höga farter och smala kurvor och precis som i till exempel handboll krävs det att förarna är uthålliga och har en skarp och vaken hjärna annars kan det lätt hända olyckor som till exempel den som hände 1961 där 15 personer dog inklusive föraren Wolfgang von Trips i en Ferrari eller våran egen Ronnie Pettersson som var inblandad i en krasch här 1978 och till en början antogs hans skador inte livshotande men under natten på sjukhuset försämrades hans tillstånd och morgonen efter förklarades han död men som tur är har säkerhetstänkandet inom motorsporten förbättrats mycket dom senaste årtiondena och olyckor med allvarliga följder sker inte lika ofta som förr i tiden och när jag var på Monza hade jag turen att inte uppleva några olyckor och med 3 timmar tills starten av loppet hade jag gott om tid att njuta av atmosfären samt med fri wifi kunde jag lägga upp foton på Instagram, eller spelar några spel på itunes eller Stars för att koppla av och vara alert när loppet startade.

Vinnare genom åren

Ferrari är den konstruktör som vunnit flest lopp under årens lopp med 19 vinster före McLarens 10 segrar och bland förarna har Lewis Hamilton och Nelson Piquet lyckats vinna 4 gånger men den som är bäst genom åren med flest segrar är Michael Schumacher som under sin karriär vann här hela 5 gånger men även värt att nämna är att ovan nämnda Ronnie Petterson är den enda svensk som lyckats med konststycket att vinna här och det 3 gånger mellan 1973 och 1976.

Att Monza och Italiens Grand Prix verkligen tillhör en av dom mest klassiska motorsportplatserna i världen råder det knappast ingen tvekan om då det är bara Indianapolis som är äldre av dom banor som det än idag körs på samt är ett av dom två Formula 1 GP, tillsammans med Silverstone som hållits varje år sen starten 1950 och att tillbringa några dagar i det motortokiga Italien och Monza är en upplevelse som inte glöms i första taget även om biljettpriserna kan göra djupa håll i plånboken så är det måste för den inbitna motorsportälskaren och om ni även är som jag ett Ferrarifans så finns det inga hinder för att besöka Ferrariland och Monza.

Comments are closed.