Klassiska motorevent – Triple Crown, del 1

Filed in Uncategorized by on August 26, 2017

Hejsan, så ännu en gång är det dags för en del av klassiska motorevent, en serie där vi tittar närmare på en del av dom mest klassiska, största, fantastiska motoreventen i världen och tror att för den som har ett stort tycke av motorer av alla slag har möjlighet att finna några guldkorn här. Med start i denna del kommer vi titta närmare på 3 event som ingår i det så kallade ’Triple Crown’ en inofficiell prestation för dom förare som vunnit 3 av dom mest prestigefyllda loppen runt om i världen, Le Mans 24 timmar, Monaco Grand Prix och Indianapolis 500 och vi börjar med Indy 500.

Indy 500

Detta klassiska lopp som hölls för första gången år 1911 på Indianapolis Motor Speedway i Speedway Indiana kallas också det största spektaklet inom motorsport och det är lätt att förstå varför med omkring 300 000 besökare under själva loppet som följer förarna på det 805 km långa loppet i för mig skrämmande hastigheter på över 350 km på den 4 km långa ovala banan.

Dom första åren

Banan och komplexet byggdes redan 1909 och det första långdistans loppet hölls samma år under hemska förhållanden och under dom två nästkommande loppen var det stora problem med asfalten som bröts upp och orsakade stora olyckor men ägaren såg att det fanns ett stort intresse för denna typ av racing och investerade för den tiden otroliga 155 000$ på att reparera och förbättra banan.

2010 hölls det första loppet på den nya banan och med över 60 000 åskådare var det en stor framgång men med minskande besöksantal under nästkommande lopp beslöt ägarna att det skulle hållas bara ett lopp per år och Indy 500 föddes och med en prissumma på 25 000$ i rent guld i det första loppet 2011 fick banan och loppet fick snabbt en privilegierad status för motorsports lopp och har hållits årligen sen dess med undantag för krigsåren. 1912 utökades prispotten och antalet förare blev begränsat till 33, en gräns som hålls än idag.

1927 innan loppet spelade ett marschband musik för första gången och det har blivit en tradition som fortgår än idag. En annan rolig tradition i detta lopp som härstammar från 1936 är att vinnaren får dricka en flaska mjölk.

Kvinnliga förare var förbjudna och kvinnliga reportrar var inte ens välkomna in i pit området ända till 70 talet. Ett antal svenskar har deltagit genom åren och den kanske mest kända är Kenny Bräck som lyckades vinna loppet 1999.

Som en avlutning på allt om Indianapolis 500 kan jag bara säga att det är en nästan intill en omöjlig uppgift att skriva allt om detta traditionsrika lopp då det under alla årens lopp finns oändligt mycket att berätta men tycker det är otroligt spännande att följa detta lopp på Tv och är helt fantastisk att se hur skickliga alla förare är och helt sanslöst att det inte är fler allvarliga olyckor då det inte är helt ovanlig att se 3 eller 4 förare bredvid varandra på raksträckorna. Allt för denna del och hoppas vi syns i nästa, ha det bra!

About the Author ()

Comments are closed.