Klassiska motorevent – Triple Crown, del 3

Filed in Uncategorized by on September 25, 2017

Hejsan, dags för nästa del av klassiska motorevent där vi nu efter att i dom två första delarna tittat på Indianapolis 500 och Monacos Grand Prix kommer ta en titt på den tredje stora klassikern som ingår i den så kallade Triple Crown, en prestation som innebär att en förare har vunnit alla 3 stora klassiska motorsports loppen i världen.

Le Mans 24 timmar

Detta lopp som körs på Circuit de la Sarthe och delvis på avstängda normala vägar och delvis på racingbanan Bugatti hålls årligen sen 1923 och det är en av dom mest prestigefyllda biltävlingarna i världen och kallas ofta’’ The Grand Prix of Endurance and Efficency’’ och är ett lopp där teamen måste balansera fart med bilarnas förmåga att köra i 24 timmar utan att få mekaniska problem.

Ett varv på banan är 13 629 km och under dom 24 timmarna som loppet pågår körs mer än 5000 km, rekordet är på 5510 km vilket är 6 gånger mer än Indianapolis och 18 gånger mer än ett normalt Formula 1 lopp.

Omkring 60 bilar finns på startlinjen varje år indelade i en gemensam klass och klasser baserade på vilken typ av hastighet, vikt och effekt som finns i bilen.

Från början fanns det inga regler hur många förare som kunde köra eller hur länge en förare kunde köra en bil och under årens lopp har ett antal förare försökt köra hela loppet ensamma men på grund av dom höga hastigheterna och risken för trötthet infördes i slutet på 80 och början på 90 talet nya regler som innebär att en förare får bara köra 240 minuter över en 6 timmars period och ingen förare får köra mer än totalt 14 av dom 24 timmarna.

Traditioner

Det finns en mängd av traditioner på Le Mans, bland annat startas loppet alltid av vinkningen med den franska flaggan följt av överflygning med jets med blå, röd och vit rök, en annan tradition som faktiskt föddes här på Le Mans är den när vinnaren av loppet sprutar champagne, det skedde första gången 1967 när Dan Gurney vann.

Mark Webber hade tur denna gång men i ett lopp som detta har det tyvärr under årens lopp skett ett antal olyckor och tyvärr för oss svenskar var det här Joakim Bonnier miste sitt liv 1972.

Från början bestämdes vinnaren efter kriteriet den som hade avverkat flest km och 1966 vann faktiskt den som kom tvåa i mål efter att ha avverkat 8 meter mer än den första bilen i mål, denna regel från 1971 och idag gäller först i mål vinner.

Tom Kristiansen är den som vunnit mest med 9 vinster och Jacky Ickx vann 6 gånger, Stefan Johansson och Stanley Dickens är dom enda svenskar som vunnit detta lopp, A.J Foyt 1967 och Woolf Barnato 1928 till 1930 är dom enda förarna som vunnit varje gång dom deltagit i Le Mans.

Som avslutning på denna del och serie är det värt att nämna att det finns ett Le Mans museum för den som vill veta allt om detta klassiska lopp och självklart när vi i denna serie har pratat om dom olika loppen som är del av Triple Crown måste jag nämna att det finns endast en förare i historien som lyckats vinna alla tre och det är Graham Hill.

About the Author ()

Comments are closed.